Centrul de informare Europe Direct (CIED) Bucureşti
Institutul European din Romania
  • Teatru forum la Liceul Tehnologic „Vintilă Brătianu” din Dragomirești-Vale

    Alexandra Zota 25 mar 2019

    Ne apropiem cu pași repezi de alegerile europarlamentare din 26 mai și, prin urmare, ieri, 25 martie, echipa Europe Direct București a continuat caravana de responsabilizare a tinerilor „Stă în puterea ta sa schimbi ceva!” de data aceasta la Liceul Tehnologic „Vintilă Brătianu” din Dragomirești Vale. Tema reprezentației o reprezintă Alegerile pentru Parlamentul European, iar actorii amatori provin de la Colegiul Național „Ion Creangă”, Liceul Teoretic „Jean Monnet” și Liceul Teoretic „Mihail Sadoveanu” din București.

    În deschiderea evenimentului, Loredana Licuța, coordonatorul proiectului Europe Direct București, le-a povestit elevilor despre activitatea Centrului și i-a introdus în această formă de exprimare artistică numită teatru forum, invitându-i să participe la vot. Din partea Institutului Român pentru Drepturile Omului, partener al Centrului, a participat dna Silvia Iorgulescu, care le-a vorbit tinerilor despre dreptul la vot, unul dintre drepturile fundamentale de care se bucură cetățenii europeni.

    Această piesă de teatru forum atrage atenția asupra alegerilor pentru Parlamentul European iar personajul principal, opresorul, este primarul unui oraș mic, al cărui frate se află pe listele de candidatură pentru alegerile europarlamentare. Prin mijloace mai puțin cinstite, acesta încearcă să o împiedice pe contracandidata fratelui său, profesoara de engleză, să devină reprezentantul regiunii pe listele partidului. Ca în orice piesă de teatru forum, la finalul scenetei, participanții au fost invitați să se implice activ în piesă, având posibilitatea să schimbe ceea ce nu le-a plăcut în atitudinea personajelor, pentru a da o întorsătură favorabilă evenimentelor.

    Primul personaj care a fost schimbat, la inițiativa elevilor, a fost una dintre elevele doamnei profesoare de engleză care își argumenta motivația absenței la vot prin lipsa de implicare și dorință a parlamentarilor de a schimba status quo-ul politic și social actual. Prin schimbarea efectuată, eleva a devenit o persoană ce conștientizează că evoluția unui stat în maniera dorită se poate realiza prin propriul vot.

    Următorul personaj al cărui atitudine a fost schimbată de unul dintre elevii mai curajoși a fost profesoara de engleză, singura contracandidată a fratelui primarului. Dintr-un personaj intimidat de atitudinea dură și critică a primarului asupra aptitudinilor ei, profesoara a devenit, prin intermediul elevei, o femeie sigură pe puterile ei, care nu se dă bătută și nu se lasă influențată.

    Un alt rol care s-a bucurat de o schimbare benefică a fost jurnalista care inițial acceptase să furnizeze primarului articole favorabile acestuia și dovezi falsificate în detrimentul profesoarei. Prin intervenția uneia dintre eleve, aceasta a devenit un jurnalist integru care nu acceptă să participe la manevrele josnice ale primarului.

    Unul dintre tinerii spectatori a decis să intervină în rolul polițistului corupt, care era indiferent la faptele ilegale ce i s-au adus în atenție. El s-a transformat într-un polițist cu simțul răspunderii, acționând în mod corect pentru a îndrepta atitudinile potrivnice legii.

    În încheierea evenimentului, Anamaria Holotă, tânăr multiplicator al Europe Direct București, le-a vorbit tinerilor spectatori despre instituțiile Uniunii Europene și importanța alegerii europarlamentarilor de către cetățenii din fiecare țară membră a UE. Anamaria s-a referit și la ceea ce poate face fiecare cetățean în parte pentru a încuraja câți mai mulți oameni să își exercite dreptul de vot.

    Experiența acestui eveniment a fost una antrenantă și educativă. Ne-am bucurat că tinerii din Dragomirești-Vale au dat curs invitației noastre la acest eveniment, că nu au rămas indiferenți și au schimbat povestea prezentată. Avem încredere că acest eveniment și-a atins scopul și a avut o influență pozitivă atât asupra elevilor, cât și asupra dascălilor, care au înțeles importanța participării la vot.