Centrul de informare Europe Direct (CIED) Bucureşti
Institutul European din Romania
  • „EU Dezbat” la Academia de Studii Economice din București

    Cioaric Letisia 22 Mai 2019

    „Dezbaterea este o formă de artă. Are legătură cu victoria argumentărilor. Nu are legătură cu descoperirea adevărului”. (Stephen Jay Gould)

    La data de 22 mai, tinerii debateri de la Colegiul Național „Iulia Hașdeu”, coordonați de doamna prof.  Dorica Nicolae și Liceul Teoretic „Jean Monnet”, coordonați de domnul prof. Alexandru Mircea Fioșoiu și-au dat întâlnire în incita Academiei de Studii Economice la o sesiune de dezbateri academice cu titlul „EU Dezbat”.

    Invitații de onoare ai evenimentului și totodată gazdele acestuia au fost doamna prof. univ. dr. Gabriela Drăgan, Director General al Institutului European din România și pe doamna prof. univ. dr. Rodica Milena Zaharia, carea au făcut parte și din juriul concursului. Alți membri ai juriului au fost: Liliana Comănescu, expert în cadrul Institutului European din România, Săvulescu Mihnea Andrei, coordonatorul Clubului de dezbateri din cadrul Facultății de Științe Politice și Anamaria Holotă, studentă la ASE, fost bursier social media al Europe Direct București și actual tânăr multiplicator în proiectul Comisiei Europene.

    Întrucât mai sunt cateva zile până la alegerile europarlamentare din 26 mai, evenimentul și-a propus să le ofere tinerilor argumente pertinente cu privire la importanța prezentării lor la urnele de vot și despre rolul decizional al tinerilor în viitorul Uniunii Europene.

    Moțiunea supusă dezbaterii a fost: „Votul obligatoriu la alegerile europene ar trebui introdus în toate statele membre UE”, iar elevii membri ai cluburilor de debate au prezentat, pe rând, o serie de argumente pro și contra prezentării obligatorii la vot.

    Concursul „Eu Dezbat” s-a desfășurat prin metoda de dezbateri „world schools”, ce presupune angajarea a două echipe într-o dezbatere. Echipele au fost alcătuite din trei vorbitori și au fost numite formal Guvern și Opoziție. Alocuțiunile s-au desfășurat alternativ între membrii echipelor, care au făcut un schimb de argumente pe seama cazului. După suținerea primei intervenții, vorbitorul unu și doi al fiecărei echipe au fost angajați în prezentarea unui discurs de răspuns sumativ.

    Pe parcursul susținerii discursurilor membrii din echipa adversă au avut posibilitatea să ceară permisiunea la intervenții. Toate discursurile au fost cronometrate de un membru al juriului: cele obișnuite s-au susținut în 5 minute, iar pentru discursurile summative și reply s-au acordat 3 minute.

    Criteriile de arbitraj au rezonat cu trei aspecte simple: organizatorii au punctat conținutul și construcția argumentelor, stilul și siguranța vorbitorului în prezentarea motivațiilor și strategia utilizată în prezentarea discursurilor și elegibilitatea argumentelor.

    Guvernul a propus introducerea unei legislații obligatorii privind prezentarea la vot și reglementarea unor pedepse în cazul cetățenilor care aleg să nu meargă să își exercite dreptul de vot, motivând că această obligație chiar dacă îngrădește partial libertatea de exprimare va consolida responsabilitatea cetățenească, în timp ce Opoziția a pledat în favoarea îmbunătățirii sistemului educational, motivând că educația civică de la o vârstă timpurie poate genera o prezența mai mare în timpul alegerilor, dar și o implicare mai activă în viata comunității.

    În încheierea evenimentului, Ingrid Șulț, tânăr multiplicator în proiectul inițiat de Comisia Europeană le-a vorbit tinerilor despre activitatea din cadrul acestui proiect și despre campania #dedataAstaVotez, invitându-i pe studenți să un își facă alt plan pentru duminică, 26 mai, în afară de acela de a merge la vot.